Bemiddeling bij conflicten op de werkvloer
In elk bedrijf kunnen er geschillen of conflicten op de werkvloer ontstaan. Wanneer een conflict escaleert, kan dit veel tijd en energie kosten voor alle betrokken partijen, en kan het zelfs leiden tot langdurig verzuim. Bemiddeling kan dan een effectieve aanpak zijn om een dreigend of al geëscaleerd conflict te hanteren en op te lossen. Het is hierbij essentieel dat alle betrokken partijen vrijwillig instemmen met dit traject.
Als bemiddelaar:
- fungeer ik als een neutrale en onpartijdige gespreksleider, waarbij ik alle partijen gelijkwaardig betrek.
- is het mijn rol om alle betrokkenen samen te brengen en hen aan te moedigen om met elkaar (opnieuw) in gesprek te gaan.
- zorg ik ervoor dat iedereen de kans krijgt om hun belangen en behoeften te uiten, en dat het kernprobleem wordt besproken.
- maak ik Indien nodig een risicoanalyse aan de hand van de 5 A's.
- begeleid ik het proces om samen tot een oplossing te komen die door alle partijen wordt gedragen.
- stel ik afspraken op over de opvolging: wat te doen als er opnieuw iets gebeurt dat niet in lijn is met de gemaakte afspraken.
Door mijn achtergrond in HR beschik ik over een uitgebreide kennis en ervaring om werknemers, leidinggevenden en collega's te ondersteunen bij onderlinge conflicten en om te werken aan duurzame en realistische oplossingen. Daarnaast heb ik veel ervaring in het werken en communiceren met anderstaligen en ben ik thuis in interculturele communicatie.
Bij de start van de bemiddeling maken we afspraken over de locatie van de gesprekken. Dit kan bij mij op kantoor zijn, op een andere neutrale locatie, of zelfs in uw bedrijf plaatsvinden